Logo Polskiego Radia
Print

Ukraina wydaliła rosyjskiego propagandystę

PR dla Zagranicy
Halina Ostas 22.05.2017 20:30
Ukraina wydaliła rosyjskiego specjalistę od socjotechniki politycznej, propagandystę Kremla, Igora Szuwałowa
Foto: pixabay.com

Ukraina wydaliła rosyjskiego specjalistę od socjotechniki politycznej Igora Szuwałowa. Określany jako propagandysta Kremla Szuwałow nie będzie mógł przyjeżdżać na Ukrainę przez pięć lat - poinformował w poniedziałek deputowany Anton Heraszczenko.


Igor Szuwałow, który pracował wcześniej m.in. dla zbiegłego do Rosji b. prezydenta Wiktora Janukowycza, w ostatnim czasie produkował programy informacyjne dla prywatnej telewizji Inter. Stacja ta oskarżana jest o antyukraińską politykę informacyjną.

„Rosyjski propagandysta, faktyczny szef służby informacyjnej telewizji Inter (…) Igor Szuwałow został dziś wydalony przez ukraińską służbę graniczną z zakazem wjazdu na pięć lat” - napisał Anton Herszczenko na Facebooku.

Polityk, który jest jednocześnie doradcą szefa ukraińskiego MSW, powołał się na „dane operacyjne” i oświadczył, że Szuwałow był „wykorzystywany przez służby specjalne Rosji do wywierania wpływu na tworzenie dla mediów specjalnie przygotowanych, wywołujących rezonans wiadomości”.

W materiałach tych oskarżano m.in. obecne władze Ukrainy, że w 2004 roku przejęły rządy w wyniku przewrotu wojskowego.

Heraszczenko oświadczył także, że Szuwałow uczestniczył w akcjach, których celem „było zerwanie proeuropejskich reform”, oraz że promował Rosję jako jedyną następczynię państwa, które „w wielkiej wojnie ojczyźnianej zwyciężyło nad faszyzmem”, i jako „uosobienie współczesnego antyfaszyzmu”.

„Walka z rosyjską propagandą na Ukrainie trwa” - napisał deputowany.

Władze Ukrainy podjęły decyzję o wydaleniu Szuwałowa już w 2014 roku, kiedy zarzucano mu, że jego działania szkodzą bezpieczeństwu narodowemu z racji ingerowania w sferę informacyjną i separatystycznych deklaracji.

Według Heraszczenki, Szuwałow pozostał jednak wtedy na Ukrainie na skutek nacisków współwłaścicieli TV Inter i ówczesnego szefa Służby Bezpieczeństwa Ukrainy Wałentyna Naływajczenki. „Decyzja o wydaleniu Szuwałowa została wtedy odwołana i Szuwałow przez kolejne trzy lata realizował zadania rosyjskiej propagandy, kierując faktycznie blokiem informacyjnym TV Inter” - oświadczył deputowany.

Szuwałow był szarą eminencją odpowiedzialną za informację za czasów prezydenta Leonida Kuczmy (1994-2005), a od końca lat 90. aranżował cenzurę w ukraińskich mediach. Media pisały, że uczestniczył w kampanii wyborczej Janukowycza w roku 2004. Masowe wystąpienia przeciwników Janukowycza, zarzucających mu sfałszowanie wyników wyborów, doprowadziły do pomarańczowej rewolucji, w następstwie której w fotelu prezydenckim zasiadł prozachodni Wiktor Juszczenko.

Gazeta internetowa „Ukrainska Prawda” podała, że po tym, gdy Janukowycz został prezydentem w 2010 roku, Szuwałow odpowiadał za politykę informacyjną w jego administracji.

Telewizja Inter to jedna z najchętniej oglądanych na Ukrainie stacji, która należy do oligarchy Dmytro Firtasza i szefa administracji Janukowycza, Serhija Lowoczkina.

PAP/ho

tags: Kreml, Ukraina
Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt